Thursday, August 26, 2010

dah mendung, tapi tak hujan2

......T0day is not my bad day. Actually. Mcm biasa... n0rmal day, mcm hari2 kebiasaan. G kelas... dengar lecture... ade excersice... c0nteng2... melangut... renung muka lecturer yg mcm hensem x hensem tu. Erm... petang aku g antar assingment dgn sedare kandung aku... well.., da conclusion it sh0uld be not a bad day, today. It sh0uld... really. Though. aku x de rase ape2 kelakuan aku yg over hari ni. X de rase ape2 yg sumthin g0es wrong sumwhere. Hmm.., tp manusia hanya merancang je kan...?


Tetiba aku rase nak menangis. Sungguh. Dem sunguh rase pasaan 2 mase tu. Tetiba hormon aku brubah. Tetibe kelakuan aku brubah. Tp aku puase je hari ni... hmmm...,Tp alhamdulillah... pedoman aku tetap lg. Bahaya o0o bila pedoman da brubah. Maunye masuk tv... sokkaba.. radio...

Entah la... kenape aku cepat sgt trase dengan perkataan pendek kawan 2. Aku stress dengan sepantas kilat... semacam ku sangkakan panas, rupenye ujan dtengahari...tp ni bukan ujan dtengahari. Ku sangkakan ujan, lepas 2 panas x sampai seminit pn. Tp orang2 tua cakap kalo panas, tandanya nak hujan... memang betul ape yang orang2 tua cakap. Memang lepas panas tu, hujan lak. Tapi hujan ni x mau turun2... nak turun tapi dtahan sbaik2nye sebab hujan ni bukan hujan rahmat... sebab bila hujan turun ade hati yg x duduk senang. Resah gelisah. Oleh kerna aku x nak hujan 2 turun, dengan cepat2 aku blah dr kawanan tsebut. Aku biarkan pasaan di0rang, aku biarkan pasaan aku gak.

Nak mhadap Pencipta aku pun aku rase mendung lagi cuace 2. Mendung bukan sebab bencana yg pernah melanda, keburukan yg pernah tjadi... mendung sebab tekanan. Tekanan dari sekeliling. Mase tu baru aku sedar btapa hinanya brada dalam situasi macam tu sebenarnye. X malu! Itu je yg mampu aku cakap mase aku dalam situasi tu.

Nak baca buku yang kekal sampai hari Kiamat pun rase mendung lagi. Tapi aku tahankan jugak sampai hujan x kan turun. Mase2 macam ni baru tau hati ni kuat @ x... hmm..., tp alhamdulillah... mendung tu makin kurang mendung da. Rase tenang da.

Kite hanya akan ingat kepada Dia bile kite rase susah. adekah ni memang salah 1 sikap manusia yg Dia wujudkan...? wallahu’alam...

Kadang2... bukan kadang2. Selalunya manusia ingat akan sesuatu kejadian yg blaku... yg sedang blaku... n yg akan manusia tu lakukan sebab manusia kebiasannye akan merancang dulu ape yg di0rang nak buat lepas tu. Semua tau ape yg salah...ape yg betul. Tapi bile di0rang biarkan setan conQuer pale otak di0rang...jadi benda yg baik 2 jadi sebaliknye. tp bile masuk bulan yg baik ni... bulan Ramadhan, tabii setan 2 tetap jadi gak walaupun setan suma da diikat. Memang betul setan diikat, tapi nape benda2 x baik still lg jadi? Sebab hati manusia da tetap dengan tabii macam tu. Di0rang da terbiase dengan rutin harian macam tu...

Aku mengaku sendiri aku pernah lalui suma tu. Aku tau benda tu x baik... tp aku tetap buat gak. Kadang2 kite tpaksa buka aib kite untuk beri pengajaran kat orang len. Dengan harapan aib kite bukan aib di0rang gak. Dengan harapan, ape yg x baik yg kite pernah buat di0rang x kan buat gak. ade pepatah inggeris cakap... All life is an experiment. The more experiments you make the better. Makin banyak eksperimen, makin lebih baik. Dats means kite kena experimen sesuatu yg buruk gak untuk dapatkan da better life? Memang statement tu x cakap eksperimen baik @ buruk...t p possibility untuk jadi adelah 1/2. (masuk math plak...~) Agak meragukan sebenarnye. Memang orang cakap, lebih baik rase benda pahit dulu sebelum rase yg manis, tp seboleh2nye kite mesti nak rase yg manis kn? n bukan bmaksud bile kite rase yg manis kite lupakan yg pahit. Masa kite rase yg manis tu, kite tetap kena ingat yg pahit walaupun kite x pernah alami... dengan pasaan macam ni, insya-Allah kite x mudah lupa siapa kite...insya-Allah...,

* paham ke...? (~_~")


Sabda Rasulullah s.a.w: "Akhlak yang buruk merosakkan amal seperti cuka merosakkan madu."

No comments: